Reply To: Norwegian woodworking (shops, events etc.)
Welcome! / Forums / Off-topic / Norwegian woodworking (shops, events etc.) / Reply To: Norwegian woodworking (shops, events etc.)
Hei Sihao,
beklager ganske sent svar – flott at du er interessert i hjemmesnekring 🙂 Har du allerede prøvd Ã¥ snekre litt? Har du noen egne verktøy?
Clas Ohlson har ganske fine japanske sager (fra Gyokucho). De har også en rimelig høvel fra Stanley, men jeg har hørt at den er nesten ubrukelig. Hole hagesenter selger brukbare japanske høvler, men det trenger ltt erfaring å få den til å fungere (det er ikke akkurat noe nybegynnerprosjekt, synes jeg).
Det er dessverre vanskelig å få tak i gode håndverktøy i Norge. Jeg har selv prøvd å kjøpe en brukt høvel på finn.no da jeg begynte med hjemmesnekring, men det var veldig frustrerende da jeg brukte masse tid til å få den å fungere sånn noenlunde. Jeg tror ikke det er lurt å kjøpe brukte verktøy som nybegynner.
Jeg har kjøpt mine verktøy i utlandet. Det er verdt Ã¥ sjekke ut dictum.com og fine-tools.com (begge i Tyskland) og Axminster.com (UK). Der selger de halvveis rimelige verktøy som fungerer uten altfor mye justeringsarbeid. Hvis du bestille noe, si gjerne ifra – da kan vi kanskje dele portokostnader 🙂
Håper dette ikke bare er forvirrende. Hvis du har lyst, kan vi gjerne møtes å prate en dag. Når det gjelder erfaring, så ser jeg på meg selv som en nybegynner, jeg vet ikke hvpr mye jeg kan bidra med, men deler gjerne den lille kunnskapen jeg har 🙂
Hilsen
Julius